Diplomatinė pagalba vežėjams – galimybės ir praktika 2

Vėžėjai iš Ukrainos

 

Pastaruoju metu daugėja atvejų, kai Lietuvos vežėjai įdarbina į Lietuvą komandiruotus užsienio valstybių piliečius (vairuotojus, ekspeditorius, tralistus, pavojingų kroviniu birza vairuotojus ir t.t.). LR URM atkreipia Lietuvos darbdavių dėmesį į tai, kad Lietuvos konsuliniai pareigūnai konsulinę pagalbą teikia tik LR piliečiams. Vadovaujantis Vienos konvencija dėl konsulinių santykių, užsienio valstybių piliečiai konsulinės pagalbos turėtų kreiptis į savo šalies diplomatines atstovybes ar konsulines įstaigas.

Tuo pat metu, LR konsulinių pareigūnų darbo dalis – užsienio piliečių aptarnavimas, t.y. Šengeno ar nacionalinių LR vizų išdavimas. Vizų išdavimo sąlygos nustatytos Šengeno vizų kodekse (kai kalbama apie trumpalaikes Šengeno vizas: atvykimas ir buvimas iki 90 dienų) ir LR užsieniečių teisinės padėties įstatyme (kai kalbama apie nacionalines vizas: buvimas daugiau kaip 90 dienų). Visais atvejais, nesvarbu, ar užsienietis atvyksta į Lietuvą be vizos, su Šengeno ar su nacionaline viza, sprendimą dėl leidimo atvykti priima Valstybės sienos  apsaugos pareigūnai, nes užsienietis turi gebėti paaiškinti ir, jei reikia, pagrįsti dokumentais savo atvykimo ir buvimo sąlygas bei tikslą, pateikti išvykimo įrodymą.

Šiame kontekste kaip praktinį pavyzdį galima pateikti situaciją, kuri susiklostė Lietuvos ambasadoje Ukrainoje. Ten dėl susidariusių eilių vienu metu buvo neįmanoma gauti nacionalinės vizos „D“, kas labai aktualu Lietuvos vežėjams, kurie įdarbina daug vairuotojų iš Ukrainos. Problemos esmė buvo ta, kad ambasadai paprasčiausiai trūko darbuotojų, kad galėtų suteikti vizas vairuotojams, ekspeditoriams, vadybininkams ir kitiems logistikos atstovams. Lietuvos prezidentė Dalia Grybauskaitė sakė, kad valstybė turi skirti didesnį dėmesį konsuliniams reikalams ir piliečių interesų gynimui. Visgi URM vadovas Linas Linkevičius pažymėjo, kad papildomų lėšų naujiems konsulų etatams ambasadose jo vadovaujama ministerija neturi. „Tokia realybė. Turėsime maksimaliai išnaudoti tuos resursus, kuriuos turime, skiriant naujas užduotis esamiems darbuotojams,“ – konstatavo ministras.

Po nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ ir vežėjų delegacijos susitikimo su LR URM atstovais URM informavo, kad skirs papildomus darbuotojus, kurie padės panaikinti eiles ir pagreitins „D“ vizos išdavimą vairuotojams, ekspeditoriams ir kitiems logistikos atstovams, kurie yra ukrainiečiai. Esant itin skubiems atvejams, buvo rekomenduota darytis vizą „C“, o atvykus į Lietuvą teikti prašymą „D“ vizai. Vėliau Lietuvos ambasada Ukrainoje pranešė, kad dokumentų dėl nacionalinių vizų gavimo priėmimui yra skirtos papildomos dienos ir valandos.

Kaip paaiškino LR URM: „Situaciją Lietuvos vizų tarnyboje Ukrainoje lėmė užsieniečių teisinės padėties Lietuvos Respublikoje reglamentavimo pokyčiai; beveik 3 kartus, palyginti su atitinkamu 2016 m. laikotarpiu, išaugęs pareiškimų nacionalinei vizai gauti skaičius ir vizų tarnybos sprendimas reguliuoti susidariusias eiles elektroninio užsirašymo būdu. Įvertinus situacijos pokyčius, šiais metais priimtas sprendimas sustiprinti vizų tarnybą viena papildoma pareigybe. Taip pat šių metų balandžio pabaigoje – gegužės pradžioje į LR ambasados Ukrainoje konsulinį skyrių laikinai buvo komandiruoti papildomi darbuotojai.  Šios priemonės leido laikinai spręsti susidariusias problemas. 2017 m. vasaros pradžioje turėjo būti įvestas bevizis režimas Ukrainos piliečiams, turintiems biometrinius pasus. Jei būtų priimtas toks sprendimas, žymiai sumažėtų prašymų Šengeno vizai gauti skaičius, ir vizų tarnyba Ukrainoje galėtų perskirstyti turimus administracinius išteklius prašymams nacionalinei vizai gauti nagrinėti“.

Savo ruožtu „Linava“ dėkojo URM „už operatyvią reakciją ir dialogą“, kurio metu asociacijos pozicija buvo suprasta ir palaikyta, ir išreiškė nuomonę, „kad tai yra puikus verslo ir valstybinių institucijų bendradarbiavimo pavyzdys“ (taip pat paragino nepamiršti pagalbos iš Socialinės apsaugos ir darbo bei Teisingumo ministerijų ir „Sodros“, kurių bendromis pastangomis nuo gegužės mėnesio Lietuvos vežėjams trečiųjų šalių darbuotojų komandiravimas į Europos Sąjungą yra paprasta ir daugybės dokumentų nereikalaujanti procedūra, kas yra reikšmingas posūkis vežėjų sektoriui, ketinančiam didžiąją dalį trūkstamų vairuotojų įdarbinti iš užsienio).

 

***

 

Apibendrinant, galima teigti, kad Lietuvos diplomatija turi ribotas finansines ir žmogiškąsias konsulinės ir kitokios pagalbos LR piliečiams bei užsieniečiams galimybes. Todėl jie, tame tarpe vežėjai, ne visada patenkinti LR diplomatų paslaugomis ir labiau pasikliauja savo jėgomis.

Pavyzdžiui, kaip pažymėjo UAB „Hegelmann Transporte“ direktorius Tomas Jurgelevičius: „Ilgametėje praktikoje turėjome situacijų, dėl kurių sprendimo kreipėmės į Lietuvos diplomatines atstovybes užsienyje. Problemų buvo kilę Prancūzijoje, Italijoje, tačiau iš šiose šalyse esančių Lietuvos atstovybių svarios pagalbos nesulaukėme. Dažniausiai jų pateikiama informacija „sausa“ – rekomenduojama pasiskaityti informaciją internete. Taigi, šiai dienai problemines situacijas, su kuriomis susiduriame, stengiamės išspręsti patys“.

Tačiau vežėjams bet kuriuo atveju reikia instruktuoti vairuotojus, kokiais atvejais ir kur jie galėtų kreiptis diplomatinės pagalbos jei kiltų problemos su krovinių sulaikymų, krovinių vagystėmis ir t.t.. Tuo pat metu vizų išdavimo Ukrainoje sunkumų pavyzdys parodė, kad LR URM yra linkusi atsižvelgti į transportininkų problemas ir pakankamai operatyviai jas spręsti. Kaip konstatavo „Linava“: „Paprastai vežėjams susidūrus su problemomis, jie informuoja asociaciją, o mūsų specialistai pasirenka tinkamiausią sprendimo būdą. Su kiekviena diena vis geriau sutariame su valstybinėmis institucijomis ir matome bendrą tikslą. Bendraujame su Lietuvos ambasadomis įvairiose šalyse, sprendžiame ten esančias vežėjų problemas. Ko gero šiuo metu, kaip niekada, turime daug bendrų darbų. Norėtųsi, kad jie vyktų greičiau, bet reikia atsižvelgti į visas aplinkybes“.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *